FANDOM

Napoleon Bonaparte, 15 Ağustos 1769 ve 5 Mayıs 1821 Tarihleri arasında yaşamış Fransız General ve İmparatordur.Adı,Fransız Devrimi ve İhtilal Savaşlarıyla özdeşleşmiştir. Napoleon, 1804 yılından 1815 yılına kadar 1.Napoleon olarak Fransız İmparatoru oldu.Çıkardığı yasa olan "Napolyon kodu" dünyadaki bir çok sivil kuralı etkiledi; Ama yinede Fransa'ya karşı yapılan Koalisyon Savaşlarıyla,ve ya Napoleon'un adıyla anılan "Napoleon Savaşları"yla anılır. Avrupa'nın genelini Hegemonyası altına aldı ve Fransız Devriminin fikirlerini Dünya'ya yaydı. Karşısındaki düşman ne kadar güçlü olursa olsun,kazandığı başarılar onu Dünyanın en büyük askeri liderlerinden biri yaptı ve Seferleri,Dünya çapındaki Askeri Okullarda okutuldu. Napoleon,Corsica'nın Ajaccio şehrinde asil bir İtalyan ailenin oğlu olarak Dünya'ya geldi. Fransa'da Topçu Subayı olarak yetiştirildi.Fransa'da Cumhuriyet döneminde ün kazandı.1 ve 2. koalisyon seferlerinde büyük başarılar kazandı ve İtalyan Peninsula'sını ele geçirdi. 1799'da Meclise kendini 1.Konsül olarak seçtirdi. 5 yıl sonra,Fransa Senatosu onu İmparator ilan etti ve yapılan halk oylamalarında,sounç Napoleon'un lehineydi. 19.yüzyılın ilk 10 yılında Napoleon Bonaparte'ın yönetimi altındaki Fransız İmparatorluğu,Dünyadaki tüm büyük güçleri etki altına alan bir seri çatışmalara girdi -- Napoleon Savaşları --Kazanılan zaferlerden sonra,Napoleon Fransa'yı Avrupa üzerinde en güçlü devlet yaptı. Arkadaşlarını ve Ailesini Avrupa ülkelerinin başına getirdi. 1812 yılındaki Peninsula savaşı ve Fransa'nın Rusya'yı istilası ,Napoleon için bir dönüm noktası oldu. Fransız Ordusu'nun aldığı ağır darbelerden dolayı ordu asla tam olarak doldurulamadı. 1813'te 6.Koalisyon Fransız Ordusu'nu Leipzig'de yendi. İlerleyen yıllarda Koalisyon Fransa'yı işgal etti ve Napoleon'u Elbe adasına sürdü. 1 yıl sonra Elbe adasından kaçarak tekrar Fransa'nın başına geldi. Haziran 1815'te yaptığı son savaş olan Waterloo savaşında yenilince,hayatının son 6 yılını geçirdiği bir İngiliz adası olan Saint Helena'da öldü. Yapılan otopsi,Mide kanserinden öldüğünü gösteriyordu. Ama sonradan saçında bulunan arsenik,onun zehirlenerek öldürüldüğünü kanıladı.

EĞİTİM Edit

Napoleon 15 Ağustos 1769 yılında Carlo Maria di Buonaparte veMaria Letizia Ramolino'un oğlu olarak Korsika'nın Ajaccio kentinde Dünyaya geldi. Adı Napoleone di Buonaparte idi. 20'li yaşlarında adını Fransızca olan Napoleon Bonaparte ile değiştirdi. Buonapartes ailesi Tuscany'daki İtalyan sosyularındandı ve 15.yüzyılda Liguria'dan Korsika'ya gelmişlerdi. Babası Carlo Buonaparte bir avukattı. 16.Louis'in Korsika'daki temsilcisiydi. Napoleon'un yetişmesindeki en büyük rol Annesi  Letizia Ramolino'ya aitti. Napoleon'u Soğukkanlı bir disiplin ve Neşeli bir kişi olarak yetiştirdi. Kendinden yaşça büyük kardeşi Joseph  Kendinden küçük Lucien, Elisa, Louis, Pauline, Caroline ve Jérôme adlı kardeşleri vardı.Joseph'ten önce bir kız ve bir oğlan daha doğduysa'da öldü.Napoleon, 2. Doğum gününde Katolik olarak vaftiz edildi. Napoleon Ocak 1779'da Fransa'da dini bir okul olan Autun'a giderek Fransızca öğrendi. Mayıs'ta Askeri  Brienne-le-Château okuluna yazıldı. Korsika aksanıyla Fransızca konuştu ve Asla doğru Fransızca konuşamadı. Diğer öğrenciler Napoleon'a aksanı ve sürekli okuması nedeniyle Napoleon'a sürekli sataşırdı. Okuldaki bir öğretmen Napoleon için "Matematiği hiç sevmediğini ancak Tarih ve Coğrafya derslerinde çok iyi olduğunu,iy ibir Denizci olabileceğini" söylemişti. 1784 yılında okulu tamamladıktan sonra  Paris'teki " École Militaire " adlı okula gitti.Bu okulda Denizcilik hakkında hırs yaptı ve İngiliz donanmasının gücünü kabul etti.Topçu Subayı olarak yetiştirildi. Babasının ölümü üzerine,2 yıllık kursu 1 yılda bitirdi. École Militaire'dan mezun olan ilk Korsika'lıydı. Ünlü bir bilim adamı olan Pierre-Simon Laplace tarafından test edildi. Bu adam daha sonra onu Senato'ya atadı

İLK KARİYERİ Edit

Eylül 1785'te mezun olduktan sonra  La Fère topçu bölüğüne 2.Teğmen olarak tayin edildi. 1789'daki Fransız İhtilaline kadar Valence ve Auxonne'de görevler yaptı. İhtilal çıktıktan sonra İhtilalin ilk yıllarını Korsika'da geçirdi. Jakoben örgütüyle beraber Kralcılarla,İhtilalcilerle ve Korsika Milliyetçileriyle savaştı. Ama Fransa'ya kaçmak zorunda kaldı.

TOULON KUŞATMASI(1793) Edit

Temmuz 1793'te Cumhuriyet Öncesine ait yayınladağı broşür sayesinde İhtilalci liderlerden biri olan Maximillien Robespierre'nin genç kardeşi olan Augustin Robespierre'nin desteğini kazandı. Antoine Christophe Saliceti'nin yardımıyla Toulun kuşatmasında İhtilalci güçlere Topçu subayı olarak katıldı. Şehir İhtilalcilere karşı ayaklanmıştı ve İngiliz askerleri şehri ele geçirmişti. Bir tepeyi ele geçirmek için bir plan yaptı. Tepe Limanı görüyordu ve buradan İngiliz gemileri ayrılmaya zorlanabilirdi. Bölgeye yapılan saldırıda Napoleon hafif yaralandı ama şehir ele geçirildi. 24 yaşında Napoleon Tuğgeneral'liğe yükseltildi. Halk Güvenliği komite'sini dikkatini çekince,İtalya'daki Fransız ordusu'nun Topçu Komutanlığına getirildi. Napoleon,1.Koalisyon'daki ülkelerden biri olan Sardinya Krallığına bir saldırı planlayarak planı  İtalyan Ordusu Komutanı  Pierre Jadart Dumerbion'a sunduysa'da reddedildi.Ama Augustin Robespierre ve  Saliceti planı kabul ederek saldırı emri verdi. Napoleon'un planına göre Nisan 1794'te yapılan Saorgio savaşında,Fransız ordusu İtalyan Riviera'sında Kuzeydopu boyunca ilerledi. Oradan Kuzeye dönerek Ormea dağına geldi. Ormea'dan Batı'ya dönerek Avusturya-Sardinya ordusunun kanadına saldırdı. Sahil şehirleri Oneglia ve Laona,Stratejik bir yer olan Col de Tende ele geçirildi. Pariste Kralcıların çıkardığı bir isyanı bastırmaya giden Napoleon başarılı olunca,İtalya'daki Fransız ordusunun komutasına getirildi.

İLK İTALYAN SEFERİ Edit

Evlenmesinden 2 gün sonra,Bonaparte Paris'ten ayrılarak İtalya'daki Fransız Ordusu'nun başına geçerek İtalya'ya başarılı bir istila'da bulundu.Lodi savaşında Avusturya güçlerine karşı bir zafer kazanarak onları Lombardy'ye kadar sürdü. Caldiero'da Avusturya yedek kuvvetleri tarafından yenilse'de,kısa sürede toparlanarak Papalığı egemenliği altına aldı. Mart 1797'de,Avusturya ile barış yapıldı. Leoben antlaşmasıyla Fransa'ya Kuzey İtalya'yanın çoğunu ele geçirdi ve Avusturya'ya Venedik'in bağımsız yapılacağı vaadinde bulunuldu. Venedik ele geçirildi ve hazinesi yağmalandı. İtalya seferinde,Fransız ordusu 540 top,170 sancak ve 150 bin asker esir aldı. Fransız ordusu 67 savaşta savaştı. 18 meydan muharebesi kazandı. Napoleon savaşlarda askerlerini kuvvetli bir topçu ateşiyle desteklerdi. Sefer sırasında Napoleon'ın Fransa'daki ünü arttı. Bulduğu gazeleterden biri İtalya'daki Fransız Ordusu ve Napoleon hakkında,diğeride Fransa'daki durum hakkındaydı. Kralcılar ise Napoleon aleyhinde konuşarak İtalya'yı yağmalamasını eleştirdi ve ileride bir diktatör olabileceği konusunda uyarıda bulundular.

MISIR SEFERİ Edit

2 Aylık bir planlamadan sonra,Napoleon Fransız Deniz Kuvvetleri'nin İngiliz Deniz Kuvvetlerini yenemeyeceğini,İngilizleri yenmek için İngiliz Sömürgelerine giden yol olan Mısır'ın ele geçirilmesi gerektiğini fark etti. Yönetim kurulu,Napoleon hakkında yakında Mısır'ı ele geçireceğini,Hint prensleriyle antlaşma yapıp hep beraber İngilizlere saldıracaklarını planlıyordu. Napoleon Bonaparte 8 Haziran 1798'de şövalyeler tarafından kontrol edilen Malta adasına ulaştı. General Bonaparte,1 Temmuz'da,İskenderiye'ye ulaştı.Memlüklerle Shubra Khit savaşı yapıldı. Bu, Fransa'ya  21 Temmuz'da Piramitlerde yapılan savaş  savunma bakımından pratik olarak bir artı kazandırdı. Bonapart askerlerini kare formasyonuna sokarak,yardım malzemelerini karelerin içlerine güvenli yerlere koydu. Savaşta 29 Fransız askeri öldü ve 2 bin Mısır askeri öldürüldü. Bu,Fransız ordusunun moralini yükseltti. 1 Ağustos'ta Horatio Nelson'un Fransız Donanmasını Nil Savaşında yakması Napoleon'un Akdeniz'deki güvenliğini sarstı. Ordusu Mısır'da ard arda zafer kazanmaya devam etti. 1799'un başlarında Ordusu Suriye ve Galilee'ye kadar ilerledi. 13 bin Fransız askeri Arish,Gaza,Jaffa ve Haifa şehirlerini ele geçirmekle görevlendirildi. Jaffa'ya olan saldırı zordu. Savunanların çoğu savaş esirleriydi.Şehir ele geçirilince 1400 esir süngülerle öldürüldü. Erkek,Kadın ve çocuklar 3 gün boyunca öldürüldü ve soyuldu.

FRANSIZ KONSÜLÜ Edit

Napoleon,konsüle kendini 1.Konsül seçtirerek,Fransa'nın en güçlü kişisi haline geldi. 1800 yılında Napoleon ve Ordusu Alplerden İtalya'ya geçti. Napoleon Mısır'dayken,Avusturyalılar İtalya'ya saldırıya geçti ve oradaki Fransız Ordusunu neredeyse geriye püskürttü. Napoleon'dan sonra stratejik hatalar yapılmıştı. Bir Fransı Ordusu Genoa'da kuşatılmış; Ancak tutunmayı başarmıştı.Bu da Napoleon'un kuşatmacı kuvvetlere yetişmeye yetecek zamanı verdi. Napoleon kulatmacı Avusturyalılara saldırarak Marengo savaşını kazandı.

AVRUPA'DAKİ GEÇİCİ BARIŞ Edit

İngiltere ve Fransa savaştan yorulmuştu.Bundan dolayı 1801 Ekim'inde ve 1802 Mart'ında Amiens Antlaşması imzalandı. Bunun üzerine Fransız sömürgelerini işgal eden İngiliz askerleri geri çekildi. Ama barış kısa sürelü oldu.İngiltere Malta adasından geri çekilmedi. Napoleon'un Piedmont bölgesini ele geçirişini ve yeni kurduğu İsveç Konfederasyonunu protesto etti. Bunun sonucunda,Mayıs 1803 yılında İngiltere,Fransa'ya savaş açtı. Napoleon,Haiti İhtilali sırasında Fransa'nın kolonilerinden kaldırılan Köleliği 20 Mayıs 1802 tarihli kanunla tekrar geri getirdi. Kölelerin isyan etmesi üzerine,Napolyon bu bölgeye bir ordu yollayarak burasını tekrar fethetti ve oraya askeri bir üs kurdu.

FRANSIZ İMPARATORLUĞU Edit

Kralcılar ile Jakobin örgütü,Napoleon'a bazı entrikalar düzenledi.Ekim 1800'de Napoleon bıçaklanmaya çalışıldı ancak başarısız  olundu. 2 ay sonra düzenlenen başka bir suikast planı'da başarısız oldu.Ocak 1804 yılında Şahsi Polisi Moreau'yu da kapsayan bir başka suikasti açığa çıkardı. 2 Aralık 1804 tarihinde,Napoleon bu suikastleri bahane ederek kendini Notre Dame Katedralin'de İmparator ilan ederek Monarşiyi geri getirdi. 26 Mayıs 1805 Tarihinde Milan Katedralinde kendini İtalya Kralı ilan etti.

3.KOALİSYON SAVAŞLARI Edit

Mayıs 1803 Tarihinde,İngiltere imzaladığı Amiens antlaşmasını feshederek Fransa'ya savaş ilan etti. Bunun üzerine Napoleon İngiltere'yi istila etmek için Boulogne-sur-Mer'd bir kamp kurdu. 1805'te İngiltere,Rusya ve Avusturya'yı Fransa'ya karşı 3.Koalisyona girmesi yönünde ikna etti. Napoleon,Fransız Deniz Kuvvetlerinin,İngiliz Deniz Kuvvetlerini yenemeyeceğini biliyordu. Bunun için İngiliz Donanmasını İngiliz Kanalından uzaklaştırmaya karar verdi. Fransız donanması Toulun ve Brest'teki İngiliz Kuşatmasını yararak Batı Hint adalarına saldıracaktı.Bu da İngiltereyi Donanmasını Hindistana göndermesini sağlayacaktı. İspanyol-Fransız Donanmasının Kanalda İngiliz Donanmasını oyalayabileceği kadar oyalamasını umuyordu; Bu sayede Fransız Orduları İngiltere'ye ayak basabilecekti. Ama Temmuz 1805'te Amiral Villeneuve'nin  Cape Finisterre savaşında yenilip  Cadiz'e geri çekilmesinden sonra, bu plan Napoleon'a hiç gerçekçi gelmedi. Avusturya Ordusu'nun Bavyera üzerine yürüdüğü haberi gelince,İngiltere'nin istilası iptal edildi ve orduya Boulogne'e gitmesi emredildi. Napoleon'un Ordusu ise gizlice Almanya'ya doğru yürüdü. Bu hareket Avusturya Ordusu'nu çembere aldı. 20 Ekim 1805'te Fransa Ulm'da 30 bin esir aldı. Ertesi gün,Trafalgar Savaşını İngiltere kazanınca,denizlerin kontrolü İngiliz Donanmasına geçti. 6 ay sonra,Napoleon'un taç giyme töreni'nin yıl dönümünde,Napoleon Rus ve Avusturya ordularını Austerlitz'de yendi. Bu 3.Koalisyonu sona erdirdi.

ORTADOĞU ANTLAŞMALARI Edit

Napoleon Mısır Seferinde yenilince,bölgede bir Fransız egemenliği kurmak için çalışmalara başladı. Orta Doğu güçleriyle yapılan bir İttifak antlaşması Rusya'yı güney'den baskı altına alınabilirdi. 1803'ten beri Napoleon Osmanlı İmparatorluğunu Rusya karşı savaşmaya ve Fransa ile İttifak kurmaya ikna etmeye çalışıyordu. Napoleon General Horace Sebastiani'yi göndererek eğer Antlaşma imzalarsa kaybettiği tüm toprakları geri alacağını vadetti. Şubat 1806 Tarihinde Napoleon Austerlitz'te Avusturya'yı yenince,Osmanlı Padişahı 3.Selim Rusya ve İngiltere'ye karşı bir antlaşma yapmaya razı oldu.

4.KOALİSYON SAVAŞLARI Edit

Napoleon Ekim'de Jena-Auerstedt savaşında Prusya'yı yenince,1806 yılında 4.Koalisyon toplandı. Polonya'da ilerleyen Rus ordusuna ilerledi. 6 Şubat 1807 tarihinde Eyleu savaşı yapıldı. Friedland'da yapılan savaş kazanılınca, Tilsit antlaşmaları yapıldı.

PENİNSULA SAVAŞI Edit

Portekiz İngiltere'ye karşı Napoleon'ca uygulamaya konulan ambargoya katılmayınca,1807 yılında Napoleon İspanya ile beraber Portekiz'e saldırdı. Portekiz yenilince,Napoleon İspanyol Ordularına'da saldırdı. 4.Charles'ı tahttan indirerek yerine kardeşi Joseph'i geçirdi. Napoleon burada yeni bir savaş tarzıyla karşılaştı; Gerilla Savaşı.Halk'ın vatanseverlik duyguları kabarmıştı ve Napoleon ile aralarında Mezhep farklılığı vardı. Sabotajlar,İsyanlar,Pusular düzenleniyordu. Bunun üzerine Fransız Orduları ülkeden çekildi.,Napoleon İspanyol Ordularının başına geçerek,kalan İspanyol Orduları yendi. İsyancıların aldığı Madrid Napoleon tarafından geri alındı. İspanyollara yardım yollamasını önlemek için İngilizleri bölgede kıstırdı. Halk daha tam sakinleşmeden,Avusturya savaş açınca Napoleon geri dönmek zorunda kaldı. Napoleon İspanya'dan ayrılınca'da Peninsula savaşı sürdü. Zaragoza kuşatmasında 50 bin insan öldü ve şehir neredeyse yok edildi.Napoleon giderken bölgede güvenlik için en iyi askerlerinden 300 bin tane bırakmıştı.Ama İngilizler'de bölgeye gelince yapılan savaşlarda durum değişti.Napoleon notlarına,kendi sonunu getiren savaş olarak bu savaşı göstermiştir.

5.KOALİSYON SAVAŞLARI Edit

Nisan 1909'da  Avusturya Fransa ile olan antlaşmasını bozdu. Bunun üzerine Napoleon ordunu başına geçerek Alman sınırına gitti. Başlarda başarılı olsa da,  Aspern-Essling savaşında Avusturya üstünlük elde etti. Ancak Avusturya hızlı davranamadı ve Napoleon tekrar güçlerini topladı.Yapılan Wagram savaşını'da Napoleon kazanınca, Avusturya ile Fransa arasında barış yapıldı. İngiltere Koalisyonun diğer bir üyesiydi. İngiltere'nin İspanya'da orduları vardı ve Merkez Avrupa'da yeni bir cephe açmaya karar verdi. Ama Napoleon Antwerp'e destek birlikler yolladı. Papalığı ele geçirdi.

FRANSA'NIN RUSYA'YI İSTİLASI Edit

1807 yılında Fransa ile Rusya arasında yapılan bir Müttefiklik antlaşması ile dostluk kurulmuştu. Ama 1811'de tansiyonlar yükseldi ve Rus Çarı Rus Asillerinden antlaşmayı bozması konusunda baskı almaya başladı. 1812 yılında Alexander Fransa'ya bir istila yapılabileceği konusunda planlar yaptı. Fransa'ya Rusların planları gelince,Napoleon Ordusunu 450 bin askerden daha da arttırdı. 23 Haziran 1812'de Fransa Rusya'nın istilasına doğru yürümeye başladı. Ruslar savaştan kaçındı..Ağustos ayında Smolensk'te bir direnişle karşılaşıldı ama yapılan savaşlarda Ruslar yenilince,Napoleon ilerlemeye devam etti.Ama Ruslar savaşmaktan yine kaçtı.Ruslar geri çekilirken tüm ekinleri ve yiyecekleri yakıyordu ve Fransızlar kendileri ve atları için yiyecek bir şey bulamıyordu. 7 Eylül'de Moskova'nın önünde yapılan Borodino savaşını Fransızlar kazandı. Savaşın sonucunda 44 bin Rus ve 35 bin Fransız öldü. Napoleon Rus Ordu'sunun savaşma gücünü görnüştü. Fransızlar zafere layıktı ve Ruslar yenilmezdi. Rus Ordusu çekilirken Moskova'dan geçti.Napoleon şehre girdi.Çarın barış isteğini kabul edeceğini planlıyordu. Ama Moskova Ruslarca aleve verildi. 1 ay'dan sonra Napoleon ve Ordusu soğuğun'da etkisiyle geri çekildi. Fransızlar Rus Soğuğu karşısında büyük kayıplar verdi. Rus istilasına giderken 400 bin asker vardı ve Kasım 1812'de yalnızca 40 bin asker kalmıştı. Ruslar ise 150 bin asker ve sayısız sivil kaybetmişti.

6.KOALİSYON SAVAŞI Edit

1812-1213 Rus-Fransız savaşı 2 taraf için'de ağırdı ve 2 taraf'ta Ordularını yeniden toparlamakla meşguldü. Napoleon 350 bin kişiyi askere aldı. Fransa'nın yenilmesinden yüreklenen Avusturya,İspanya,Portekiz,İngiltere,Rusya,Prusya ve İsveç yeni bir Koalisyon kurdu. Napoleon Ağustos'ta Almanya'da yapılan Dresden savaşını kazanmasına rağmen Napoleon karşı harekete geçenlerin sayısı artıyordu. Napoleon yapılan Leipzig savaşını kaybetti. Bu savaş Napolyon savaşlarındaki en kanlı savaştı. 90 binden fazla asker ölmüştü. Napoleon Fransa'ya çekilirken,Ordu 70 bin asker ve 40 bin ata inmişti ve çekilirken birçok savaş yapılmıştı.Fransa kuşatılmıştı. İngilizler güneyden,Koalisyon güçleri'de Alman Cumhuriyetleri tarafından saldırıyordu. Napoleon 6 gün seferi olarak bilinen savaşları kazandıysa bu durumu değiştirmedi ve Koalisyon Mart 1814'te Paris'i ele geçirdi.

ELBE'YE SÜRGÜN Edit

Fontainebleau antlaşmasıyla,Napoleon 12 bin nüfusu Akdeniz'de bir ada olan Elbe'ye sürüldü. Tuscan sahilinden 20 km uzaktaydı. Adada ona bağımsızlığını verdiler ve İmparator unvanına dokunmadılar. Napoleon hapla intihar etmeye çalıştı. Eşi ve Çocuğu Avusturya'ya sığınmıştı. Elbe adasındaki ilk aylarında küçük bir orduyla küçük bir donanma kurdu ve Demir madenlerini geliştirdi.

100 GÜN Edit

Fontainebleau antlaşmasıyla küçük bir adaya sürülmüş ve Eşinden ve Çocuğundan ayrılmıştı. Bunun üzerine Napoleon 26 Şubat 1815'te adadan kaçtı ve 2 gün sonra Fransız Anakarasına ayak bastı. Fransız Ordusuna mensup 5.Birlik Napoleon'a engel oldu ve 7 Mart 1815'te Grenoble şehriyle temasa geçti. Napoleon birliğe yalnız yaklaştı,atından indi.Tüfeklerin mesafesine girdiğende: " İşte buradayım! Eğer isterseniz,İmparatorunuzu öldürün!" diye bağırdı.Askerler," Yaşa İmparator " diye karşılık verdi ve Napoleon ile beraber Paris'e doğru yürüdü. 18.Louis kaçtı.13 Mart'ta Viyena kongresi güçleri onu tanımadı ve 4 gün sonra İngiltere,Prusya,Rusya ve Avusturya Napoleon'a karşı savaşmak için 150 bin asker yolladı. 20 Mart'ta Napoleon Paris'e vardı. Haziranda,ona asker sayısı 200 bin'e varmıştı ve Napoleon Prusya ve İngiltere'ye Belçika üzerinden saldırıya geçti. Napoleon General Von Blücher ve Wellington tarafından yönetilen Müttefik ordularıyla 18 Haziran 1815'te Waterloo'da savaştı. Wellington'ın ordusu Prusya Ordusu gelene kadar Napoleon'un Ordusunun ard arda yaptığı saldırıları geri püskürttü. Prusyalılar  sağ kanattan gelince, Napoleon 2 orduyla savaşmak zorunda kaldı. Hava yağmurluydu ve Çamur hareket etmeyi daha da zorlaştırıyordu. Napoleon'un sağlığı yerinde değildi ve bu yüzden enerjisi tam değildi. Maiyeti altınki kişiler'de yetenekli değildi. Bunlara rağmen Napoleon zaferin kıyısından döndü. Sayıca Napoleon'un ordusu daha azdı. Napoleon'un emriyle ordu geri çekildi. Koalisyon güçleri Fransa'ya girdi ve 18.Louis'i tekrar tahta geçirdi.

SAINT HELENA'YA SÜRGÜN Edit

Napoleon Atlantik  Okyanusundaki Saint Helena adasına sürgün edildi. Napoleon burada ailesiyle daha da yakınlaştı,özellikle küçük kızı Lucia Elizabeth ile. Bu kız sonradan," Napoleon'un Hatıraları" adlı eseri yazdı. Napoleon Aralık 1815'te Longwood House'a transfer edildi. Ama kalacağı ev nemliydi ve çok rüzgarlıydı. The Times, duruma itiraz ederek bunun Napoleon'u öldürmek için kasten yapıldığını iddia etti. Napoleon'u oradan kurtarmak için bir sürü plan yapıldı ama başarısız olundu.

ÖLÜMÜ Edit

Şubat 1821'de Napoleon'un sağlığı düşmeye başladı. 3 Mayıs'ta gelen İngiliz Doktorları sadece hastalığını hafifletebildi. 2 gün sonra öldü. Son sözleri , France,The Army,The Head of The Army,Josephine"'ydi. 1840 yılında Napoleon'un cesedinden geriye kalanlar Paris'e getirildi.

ÖLÜM NEDENİ Edit

Napoleon'un doktoru François Carlo Antommarchi otopside ölüm nedeni olarak Mide Kanserinden öldüğünü söyledi. Ama Antommacrhi raporu imzalamadı. Napoleon'un babası'da Mide Kanserinden ölmüştü.Antommarchi yaptığı otopside Midesinde ülser bulmuştu ve bunu neden olarak gösterdi. Bu,Napoleon'u zehirleyen İngiliz hükümetinin'de işine geldi.Halbuki Napoleon Kanser değildi ve Ülser hiç harekete geçmemişti.

1955 yılında Napoleon'un Hizmetçisinin  hatıralı yazıldı. Hizmetçisi,Napoleon'un ölüm sebebi olarak Arsenik zehirlenmesini göstermişti ve yapılan Labaratuvar araştırmaları bu iddia'yı kanıtladı. 1961 yılındaki bir gazetede,Arsenik Zehirlenmesinin önceden belirlenemez olduğunu ve ölümü Uzun vadede getirdiğini yazdı. Napoleon'un cesedi bozulmamıştı. Arsenik cesedi korumuştu. 2007 yılında Napoleon'un saçında yapılan incelemelerde'de Arsenik bulunmuştu ve Bu da Napoleon'un kanserden ölmediğini,öldürüldüğünü kanıtlıyordu.

REFORMLARI Edit

Napoleon döneminde kanal sistemleri,yollar yapıldı ve eğitimin kalitesi yükseltildi. Yeni vergileme sistemi kuruldu ve Merkez Bankası açıldı. Mayıs 1802'de Legion of Honor adlı Madalyayı duyurdu. Bu Madalya Fransa'nın en büyük Madalyası olacaktı. Bu uygulama,Napoleon zamanından beri hala geçerlidir. Legion of Honor hala en yüksek düzey Fransız madalyasıdır. Ayrıca Napoleon Siviller için yeni kanunlar düzenledi. Bunlar "Napoleonic Code" olarak'ta bilinir.

NAPOLEONİC CODE Edit

Code Napoleon olarak'ta bilinir. Avrupa'nın birçok yerinde benimsenmiştir. Napoleon öldükten sonra'da yürürlükte kalmıştır. Napoleon, Gerçek zaferlerinin sadece 40 savaşı kazamak olmadığını,Waterloo yenilgisinin bir çok zaferi hafızalardan sileceğini,ama Koyduğu sivil kuraların yaşayacağını söylemişti. Bugün de Napoleonic Code Avrupa,Afrika ve Amerikan kurallarının temelini oluşturmaktadır.

KİŞİLİĞİ Edit

Tüm tarihçiler,Napoleon'un sağlam bir kişiliği olduğunu ve İnsanları ikna etme kabiliyetinin çok iyi olduğu konusunda hemfikirdir. Napoleon'un hafızası'da fotografik hafızadır. Gördüğü askerleri,haritaları,sayıları insanları ve daha bir çok şeyi bir fotoğraf karesi gibi aynen hatırlayabilir. Fransa'nın kaynaklarını,Fransız bürokratlarını, ve Fransa'nın ekonomisi'ni etkili bir biçimde kullandı. Güç durumlarda olayı kolayca çözebilirdi. Birimleri ve İnsanları çabucak Organize edebilirdi.Savaşta,düşmanın yapacağı tüm hamleyi önceden görüp ona göre davranıyordu. Tıpkı bir satranç ustası gibi,rakibinin yapabileceği tüm hamleleri önceden tahmin edebilirdi. Napoleon,diğer generaller gibi,tarihe bakıp Alexander'ın ve Hannibalin savaşlarda nasıl davrandığına bakmazdı. Ona göre zafer,şanstı.Ama 1812 Rusya yenilgisinden sonra eski enerjisini kaybetti.