FANDOM

27 şubat 1933 tarihinde Alman Meclisi'nin Hitlerin emriyle yakılmasıdır.

Reichstag,Alman politikasının kalbiydi.Açık oturumlar,politik mücadeleler burada yapılırdı.Avrupa'nın diğer Meclisleriyle aynı görevdeydi.Meclis'in yıkılması sembolik olarak büyük önem taşıyordu.

Reichstag'te en büyük parti Nazi partisiydi.Ama Reichstag'ta Demokrat sosyalistler ve Komünistler'de 2 büyük partiydi.Bu durum Hitlere yeterince çalışma önceliği tanımıyordu. Naziler 5 Mart 1933 tarihindeki seçimlerde bu gibi nedenlerden dolayı endişeleniyorlardı. Bir önceki seçimlerde elde ettiği büyük başarıyı bu seçimlerde elde edemeyeceklerini düşünüyorlardı.Hitler bu sefer çok büyük bir tehlikeye girecekti.Bu tehlike onun politik hayatına mal olabilirdi.

Hitler ve Goebbels 27 şubat gecesi Goebbels'in Berlin'deki evinde akşam yemeği yiyorlardı. saat 9'tan sonra, Dr.Hansfstaengl,Goebbels'i arayarak Reichstag'in yandığını söyledi.Bu telefondan sonra Goebbels'i biri daha arayarak aynı haberi verdi. 2.Telefondan sonra Goebbels Hitlere durumu bildirdi.Hemen birlikte Reichstag'e giderek Goering ile buluştular. 3'ü orada bir açıklama yaparak bu yangının komünistlerin ve Sosyalistlerin işi olduğunu söylediler.SA,Herhangi bir Komünist ayaklanmasına karşı hazır bekletildi.

Berlin gestapo Lideri olan Rudolf Diels gelince Goering ona bu yangının bir Komünist ayaklanmasının sonucu olduğunu söyleyerek zaman kaybedilmemesi gerektiğini söyledi.Hitler Komünistlere merhamet göstermeyeceğini ve tüm Komünist Milletvekillerinin akşam asılacağını söyledi. Sosyalistlere de Hoşgörü göstermeyeğini söyledi.

SA verilen emri uygulayarak bulduğu tüm komünistleri -- yaklaşık 4000 kişiyi tutukladı.Böylece Kızıl illet köklü bir çözüme ulaştırılmıştı.Halk, komünistlerin yakılması gerektiğini, Polis ve SA'nın Milleti kurtarmak için ellerinden ne geliyorlarsa yapmasını istedi.

Naziler olay günü Reichstag'in yakınında bulunan Hollandalı bir komünist olan Marius van der Lubbe'ı yakalayarak suçlu ilan etti.Onunla beraber suçlu 4 komünist daha vardı.Mahkemesinde suçu kabul ederek Reichstag'i kendisinin yaktığını kabul etti. Van der Lubbe 4 Şubat günü idam edildi.

Ama bazı kişiler van der Lubbe'in yangını başlattığına inanmıyordu. Nürnberg yargılamalarında General Franz Halder 1942 yılında, Hitler'in doğum günü nedeniyle aralarında Kıdemli Nazi parti üyelerinin de bulunduğu yemeğe davet edildiğini, yemek sırasında Reichstag yangını'nı Goering'in başlattığını ve Bununla övündüğünü duyduğunu iddia etti. İç işleri bakanı Martin Sommerfeldt, Yangının Mart 1933 seçimlerini kazanmak için SA tarafından başlatıldığını ve Emri Goebbels'in verdiğini, yangından sonra SS subaylarının yangını başlatan tüm SA'yı öldürerek görgü tanıklarının'da ortadan kaldırıldığını düşünüyordu.Bu düşüncesi'nin sebebi Berlin Gestapo şefi Rudolf Diels'ydi.Diels,Cesetlerin yerini bile biliyordu.