FANDOM

Hummingbird  Operasyonu olarak da bilinir. 30 Haziran ve 2 Temmuz 1934 geceleri'ndeki temizlik operasyonudur. Nazilere karşı olanlar,politik suçlular ve Hitlerin tehlikeli gördüğü kişiler öldürülmüştür. SA Lideri Ernst Röhm'de öldürülenler arasındadır. SA ve Lideri bağımsız davranmaya başlamıştı. Adolf Hitler  gücünü yeni kazanmaya başladığı için SA onun için büyük bir tehlikeydi. SA'nın sayısı 2 Milyonu bulmuştu. SA lideri,Ernst Röhm ordu'nun SA'ya katılması gerektiğini ve kendi komutası altına verilmesi gerektiğini düşünüyordu. Ordu'nun sayısı'nın SA'dan az olması'da Ordu liderlerini endişelendiriyordu. Ordu Hitlere destek vermiyordu. Hitler orduyla bir antlaşma yaptı. Antlaşmaya göre SA etkisiz hale getirilirse Ordu Hitlere destek verecekti. Hitler bir temizlik operasyonu başlatarak tüm düşmanlarını etkisiz hale getirdi. Temizlik'te 85 kişi öldü.Bin'den fazla kişi tutuklandı. Cinayetler,SS ve Gestapo tarafından işlendi. Gestapo,yeni kurulan bir gizli polis örgütüydü. Temizlik hareketinden sonra Nazilerin gücü arttı ve onlara olan muhalefet azaldı. Ordu,Hitlere bağlılık yemini etti.

HİTLER ve STURMABTEILUNG Edit

30 Ocak 1933 tarihinde Cumhurbaşkanı Paul Von Hindenburg Hitleri Şansölye olarak atadı. 1-2 ay sonra Hitler Nazi partisi hariç tüm partileri kapattı. Böylece ülkeyi yöneten tek parti kalmışı. Hitler gücünü göstermedi. Ancak politik otoritesini arttırmak amacıyla bazı şeyler yaptı. Şansölye olarak Hitler orduyu yönetmiyordu. Ordu hale Cumhurbaşkanı Hindenburg'un komutası altındaydı. Orduda'ki bir çok subay Hitler'in orduyu genişletme,zorunlu askerlik,daha aktif dış politika konusundaki sözlerinden etkilenmişti. SturmAbteilung ise Nazi partisinden özerk paramiliter bir gruptu. SA 1.Dünya Savaşından sonra gönüllüler tarafından kurulmuştu. Almanlar Savaşın sonucundan memnun değildi ve Komünist hareketlerine karşı bir nefret besliyordu. Gönüllüler 1918 yılında,Almanya zafer kazanacakken çıkan Kasım Devriminin Almanya'ya ihanet ettiğini düşünüyordu. Bu yüzden Gönüllü birlikler  Devrim sonrası kurulan Weimar Cumhuriyeti'ne karşıydı. Reichswehr'de Yüzbaşı  olan Ernst Röhm bavyera gönüllüleriyle bağlantıdaydı .Röhm'e "Bavyera'nın Makineli Tüfek Kralı" lakabı takılmıştı. Çünkü 1920'lerin başlarında Makineli Tüfek depolama ve Bavyera Gönüllülerine yasadışı ihraç etme'den sorumluydu. Röhm,1923 yılında Reichswehr'den ayrıldı ve sonradan SA'nın Lideri haline geldi. 1920 ve 1930'larda özel olarak Hitler tarafından Sosyal demokratlara ve Komünistlere karşı kullanılmışlardı. "Saldırı Birlikleri"   veya "Kahverengi Gömlekliler" olarak da biliniyorlardı. SA sokaklarda Komünistler ile girdiği çatışmalarla ünlü hale gelmişti. Haziran 1932, en kötü aylardan biriydi. Çünkü 400'den fazla çatışmaya girilmişti ve 82 ölü vardı. Bu olay Hitlerin gücünü arttırmasında önemli bir dengesiz hareket yaratmıştı. Ama bir çok Alman Hitlerin şansölye olmasını istiyordu. Böylece sokak şiddetleri de sona erecekti. Adolf Hitler'in Şansölye olmasından sonra Nazi partisi hariç bütün partilerin kapatılmasına ve yasaklanmasına rağmen SA sokak şiddetlerine devam ediyordu. Bazı geceler içki içen Saldırı Birlikleri bir isyan başlatıyordu. Yoldan geçenlere ve onları durdurmaya çalışan Polislere saldırıyorlardı. SA'a hakkında şikayetler 1933'ün ortalarında artmaya başlamıştı. SA'nın bu hareketleri'de Orta sınıftaki Almanları ve Orduyu rahatsız ediyordu. Adolf  Hitler gücünü arttırması için SA'ya karşı bir hareket yapması gerekiyordu ve yapacaktı. 6 temmuz 1933'te Hitler Nazi zaferini ilan etti. Artık Naziler Almanya'daki en güçlü partiydi.

SA'ya KARŞI BASKININ ARTMASI Edit

Röhm'ün Hitler ile önceki antlaşmasına rağmen Röhm hala yeni bir Alman ordusu kurulması gerektiğini ve çekirdeğinin SA olması gerektiğini düşünüyordu. 1934'lerin başında Hitlerin görüşü gücünü arttırmak  ve Orduyu genişletmek'ti. Röhm'ün başarısı  Hitler'in alacağı tavra bağlıydı. Dahası,SA'yı sadece Ordu bir tehdit olarak görmüyordu. Hitlerin bazı Teğmenleri ve Hitler Röhm'den rahatsız oluyordu. SS lideri Heinrich Himmler,Hermann Göring,Propaganda bakanı Joseph Goebbels Röhm'ün karşısındaydı. Sonunda,1934 yazında Hitler ve Röhm arasındaki anlaşmazlıklar iyice artmıştı. Hitler yeniden bir temizlik yapılması gerektiğini düşünüyordu. 20 Nisan 1934'te Göring Gestapo Liderliğine Himmler'i getirdi. Bu hareket Röhm'e karşıydı. SS'ler Hitlere karşı sadıktı ve SA ve Röhm'e karşı bir hareket için kullanılabilirdi. Mayıs'ta Liste hazırlanmıştı. Ordu,Şansölye Kurt Von  Schleicher ve Heinrich Brüning'i hayatlarının tehlikede olduğunu ve  bir an önce Almanya'dan ayrılması gerektiğini bildirdi. Brüning Hollanda'ya kaçtı ama Kurt Von  Schleicher bunun kötü bir şaka olduğunu düşündü. Haziran'da ise tüm hazırlıklar tamamlanmıştı. Tek gereken şey,Hitlerin onayıydı. Hitler'in SA'ya koyduğu engel ve Sınırlamalar güçlendi. Hitler Mussolini ile görüşmek için Venedik'e gitmeden önce ne yapacağı konusunda düşündü. Ancak Hitler'in ayrılmasından önce, --- Hitlerin haberi olmadan --- Cumhurbaşkanı sekreteri  Otto Meißner ve dışişleri bakanı  Konstantin von Neurath Alman elçisi  Ulrich von Hassel'e Mussolini'ye SA'nın Almanya'nın şanını lekelediği'ni  Hitlere söylemesini istedi. Hitler Venedik'e gittikten sonra Mussolini ilk önce Hitlerin dünyadaki ününden bahsetti. Sonra Hitleren SA'nın şiddet olaylarının ve serseriliğinin Almanya'ya leke getirdiğini söyleyerek onu azarladı.Mussolini'nin bu eleştirisi Hitler'in  SA'ya karşı hareketini sağlamadı. Sadece Hitlere bu yönde bir adım daha attırdı.

TEMİZLİK Edit

Haziran sabahı saat 4:30'da Hitler ve Arkadaşları Münih'e uçtu. Hava alanı'na indikten sonra Bavyera İçişleri bakanlığına doğru sürdüler. Bir gün önce SA şehre saldırmıştı. Hitler Münih polis şefi Schneidhuber'in şehirde güvenliği sağlayamadığı için apoletleri Hitler tarafından söküldü ve ona bağırarak vurulacağını söyledi. Schneidhuber, bir gün sonra idam edildi. Bad Wiessee'deki Hanselbauer otelinde kalan Röhm ve takipçilerinin yanına gitti. Otelde, Hitler bizzat Röhm ve diğer yüksek rütbeli SA subaylarını tutukladı.

ESKİ DÜŞMANLAR =Edit

Naziler sadece SA'da temizlik yapmadı. Silahlı bir grup SS Yardımcı Şansöyle binasına saldırdı. Papen'in sekreterini,Marburg konuşmasının yazarı olan Edgar Jung'ü,Yardımcı Şansölye tutuklandı. Hitlerin emriyle sonraki günlerde Şansöyle yardımcısı serbest bırakıldı. O günden sonra Şansöyle yardımcısı Nazilere karşı bir şey söylemeye cesaret edemedi. Hitler,Göring ve Himmler Gestapo'yu kullanarak eski düşmanlarını'da öldürdüler. Kurt von Schleicher,1932 yılında partiden ayrılarak Hitleri kızdıran Gregor Strasser ve Gustav Ritter Von Kahr öldürüldü.

RÖHM'ÜN KADERİ Edit

Röhm Stadelheim hapishanesinde tutukluydu. Hitler onun'da öldürülmesine karar verdi. Sonradan Dachau toplama kampının komutanı olacak olan  SS subayı Michel Lippert'e Röhm'ü öldürmesini söyledi. Röhm'ün tutuklu olduğu hücrede, onu dolu bir browning marka tabanca doğrulttular ve 10 dakika içinde kendini öldürmesini söylediler. Aksi halde kendileri onu öldürecekti. Röhm itiraz ederek " Eğer öldürüleceksem,Beni Hitler bizzat öldürsün " dedi. 10 dakika sonra Röhm'ün hücresinden herhangi bir sesin gelmemesi üzerine hücreye girdiler. Röhm, göğsünü açmış ayakta bekliyordu. Lippert onu vurdu.1957 yılında, Lippert Alman yetkililerce Lippert'i öldürmekten 18 ay hapse attılar.

SONUÇ Edit

Temizlik'te önemli kişiler öldürülmüştü ve bunu gizli tutmak imkansızdı. Göring, polis merkezlerine 2 gün öncesine kadar olan tüm belgeleri yakmalarını söyledi. Goebbels gazetelerin listeyi yayınlamasını engellemeye çalıştı ama başarısız oldu. 13 Temmuz 1934'te ulusa Reichstag'de seslenerek artık Alman insanının kaderinden bizzat sorumlu olduğunu söyledi.